Formanden, Merete, bød velkommen til de få fremmødte.
Ad
1 Valg af dirigent:
Lene
Malmstrøm blev valgt som dirigent
Referent var Poul.
Ad
2 Beretning ved bestyrelsen for året der gik, siden sidste
generalforsamling:
Ved generalforsamlingen i marts
2016 blev der valgt en fuldtallig bestyrelse med 5 medlemmer og 2
suppleanter samt en revisor.
I det forløbne år har vi holdt
i alt 5 bestyrelsesmøder – marts, juni, august, november, januar.
I efteråret besluttede
Harmonikagruppen at danne egen forening, og er således ikke længere en del
af Folkekulturværkstedet. Deres nye forening hedder Broby Harmonika.
Jørgen From har i løbet af året
overdraget samtlige opgaver med regnskabet til Poul. Der er ingen tvivl om
at Jørgen har løftet en meget stor opgave i årene, der er gået, og fra
bestyrelsen skal der lyde en varm tak for det store praktiske og personlige
engagement, som Jørgen har lagt i bestyrelsen. Vi håber, at du fortsat vil
bidrage med råd og dåd, når situationen kræver det, og at vi ser dig til
bestyrelsesmøde, hvis du har lyst og lejlighed!
Foreningens økonomi, herunder
arbejdet med at lave budgetter og regnskaber for de enkelte arrangementer,
har derfor også været et fyldigt punkt på samtlige bestyrelsesmøder.
Vi har i bestyrelsen haft et
møde med temaet: Hvad vil vi med Folkekulturværkstedet? Drøftelsen berørte
samtidig de enkelte bestyrelsesmedlemmers personlige motivation for at være
aktive i FKV. Generelt har hele bestyrelsen det fokus, at
Folkekulturværkstedet er et unikt sted, som vi hver især bruger kræfter på
at støtte. Nedslagspunkter fra mødereferatet er bl.a.:
·
Mødested for os med
fælles interesser
·
Balladearbejdet
·
Fællesskab
·
Et åbent miljø,
hvor alle er velkomne og kan være med
·
Plads til at lære,
rum for forskellighed
·
Kontakt med
traditionens folk og arvtagere
·
Folkemusikken
Bestyrelsen opfordrer til, at I
under spørgsmål og kommentarer til beretningen vil komme ind på jeres tanker
om, hvad I hver især vil med Folkekulturværkstedet.
Det årlige blad blev udsendt i
slutningen af februar under redaktion af Inge og layout af Poul.
Kalenderen på hjemmesiden holdes løbende opdateret, og omfatter
arrangementer på skolen - både dem der er arrangeret af
Folkekulturværkstedet og af andre som f.eks. Broby Harmonika, Lille Anes
Venner m.fl. Arrangører af nye tiltag kontakter web-master (Poul Høgh
Andersen) pr. mail (webmaster@bgsbroby.dk).
En stor del af Folkekulturværkstedets aktiviteter annonceres også på
Facebook.
Siden sidste generalforsamling har Folkekulturværkstedet afholdt følgende
arrangementer:
·
5 x Åbent
Balladeforløb, de fire i hos Kristian og Lone i Søborg og
”julearrangementet” hos Kenneth og Dorte i Vinstrup.
·
2 Børne-/Ungeballade-weekender, hhv. forår og efterår
·
Sommeruge med Ballade i Republikken
·
Sommerdage med harmonika
·
Sommeruge med sang
·
Jævndøgnsfest forår og efterår
·
Arbejdsfestival på Broby Gamle Skole
·
Åbent Hus med ”Næb og Node” (Lene og Preben flot assisteret af Elisabeth på
violin) samt Helle og Peder
·
Workshop/éndagskursus, Ballader og Hyrderåb
·
Balladeseminar i januar
Folkekulturværkstedet
har til flere af ovenstående arrangementer søgt og opnået økonomisk støtte
fra Nordea-fonden, ROSA (Statens puljer til folkemusikken), Sorø Kommune og
Folkemusikhusringen.
Bestyrelsen takker arbejds- og arrangørgrupperne for deres engagerede store
arbejde med at afholde alle disse arrangementer, hvor flere af
arrangementerne bæres også af engagerede medlemmer uden for bestyrelsen.
Nu skal grupperne have ordet for selv at berette om de arrangementer, de har
stået for, samt hvad gruppen ellers har arbejdet med i året, der er gået
siden generalforsamlingen i marts 2016:
· Åbent
Hus v/Preben
· Republikken/Jævndøgn
v/Itys
· Republikken/Sommeruge
v/Itys
· Sommersanguge
v/Inge
· Ballader
og Hyrderåb, v/Inge
· Balladeseminar/Balladegruppen
af ’86, v/Kenneth
·
Falsterpiben v/Kenneth
·
Åbne sangaftener v/Kenneth
·
Børne-ungeballadegruppen v/ Lene og Merete
·
Benny-arbejdet v/Jørgen, Gerd og Inge
Benny gruppen:
Benny gruppen mødes hvert halve år, hvor der arbejdes videre med Benny
siden, så den stille og roligt udvikles videre.
Åbent Hus:
Der har været Åbent
Hus efter generalforsamlingen sidste år, hvor Næb og Node var udvidet med
Elisabeth Holm på violin.
Aktiviteter i Republikken og jævndøgnsfester:
Der blev fejret
jævndøgn sidste år både efterår og forår, men fremadrettet vil det kræve, at
andre end Per og Elsebeth eller Itys tager initiativet med at planlægge det.
Sommeruger:
Sommeruge i Republikken.
Det var skønt og med deltagelse af både Brigitte Maack og Søren Hammerlund.
Der kom også en færing, som kunne bidrage med den færøske måde at synge
ballader på.
Sanguge:
I år var der ikke lagt en fast struktur som sidste år, men det gav mulighed
for at der opstod en høj grad af samvær, hvor man fik talt sammen på kryds
og tværs. I alt 40 deltog, fra nogle timer til hele ugen.
Falsterpiben:
Gruppen fortsætter som hidtil med at tage rundt på markeder og synge og
danse. Gruppen er specielt aktiv omkring Lolland-Falster lokal miljøet.
Det har været et turbulent år, fordi den reelle koordinator, Annette Holtze,
døde. Der er pt 11 faste medlemmer, og der er i årets løb blevet fastlagt en
ny struktur i gruppen med Kenneth og Maja som koordinatorer.
Åbent Balladeforløb:
Sang aftener: Er flyttet til Søborg hos Kristian og Lone, hvilket har
betydet at der er skifte en del ud i de personer, som kommer til
sangaftnerne. Men der kommer altid nogle. Der var til jul en sangaften hos
Kenneth ved Vidstrup, den blev et stor tilløbsstykke. Det er pt. ikke
afklaret, om der bliver sangaftner til næste vinter.
Børne/unge-balladegruppen og Åbent Balladeforløb:
Efterårsballade: Weekenden var præget af, at de erfarne og stabile
gruppeledere kender en del af børnene på forhånd og derfor straks kan
inspirere og udfordre dem. Der var også tydelig gensynsglæde blandt børn og
forældre/bedsteforældre. De erfarne BUBA-deltagere tog sig godt af de nye,
og der var en smittende synge- og danseglæde på hele skolen.
Forårsballade: Grundet få tilmeldinger - cirka 30 inkl. arrangører - valgte
vi at afkorte arrangementet til blot at foregå om lørdagen. Det gav den
ulempe, at folk skulle køre hjem i løbet af aftenen (det var dog muligt mod
betaling til skolen at blive og sove udenom arrangementet), og at man ikke
havde den store oplevelse, det kan være at overnatte sammen på skolen. Da vi
var så få, brugte vi blot skolestuen og højenloft samt gårdspladsen/haven og
oplevede en meget fin og intens energi, som byggede op i løbet af dagen og
kulminerede om aftenen, hvor der var et fantastisk forløb med sanglege og
ballader.
Balladeseminar:
Cirka 60 deltagere.
Arbejdet foregik dels i 5 workshops med hyrede igangsættere, dels i plenum
med foredrag samt fælles dans og inspiration. Der var givet økonomisk støtte
fra Nordea-fonden, Sorø kommune og ROSA. Som forsøg havde vi fået et hold af
unge til at stå for køkkenet mod gratis deltagelse, når der var tid - dette
viste sig ikke at være en succes, de frivillige savnede en koordinator og
flere af dem var skuffede over at arbejdet i køkkenet faldt sammen med
workshop-tiden, hvorfor vi næppe vil gøre det på denne måde en anden gang.
Det må konstateres, at køkken-opgaven er svær at få løst af frivillige.
Der var så stor
søgning til balladeseminaret, at vi måtte sige nej til flere folk, da der
ikke var plads.
Hyrderåb og ballader:
Dagen blev
intensive og varede ved til 22 om aftenen. Det blev et fantastisk intenst og
spændende seminar. Stramt og professionelt ledet af Elisabeth Groot med
humor og spændende redskaber fra Sejd-traditionen. Det var en meget åben og
homogen gruppe med kursister fra 21 år til 78 år,
Det var – på mange måder – en gentagelse af et arrangement i 2015. Der var
16 deltagere med flere nye iblandt. Elisabeth Groot har lovet os en
gentagelse næste år.
Jørgen kommenterer til beretningen, at det er ikke bestyrelsen, der skal
takke Jørgen, men omvendt Jørgen der skal takke Folkekulturværkstedet, som
sørger for at der foregår mange aktiviteter på skolen.
Kommentarer til bestyrelsens beretning:
Bestyrelsens beretning blev godkendt med akklamation.
Ad
3 Regnskab og budget
Regnskabet for 2016 og Budget for 2076 blev godkendt og vedtaget. Budgettet
med den kommentar, at Fortællehuset optræder to gange i budgettet.
Ad
4 Eventuelle forslag
Intet herunder
Ad
5 Valg af bestyrelse
På
valg var:
Merete Mensink
Kenneth Staben
Ikke på valg var:
Poul Høgh Andersen
Inge Beck
Anette Lundby
Hansen
Den nye bestyrelse
blev:
Merete Mensink
Inge Beck
Kenneth Staben
Poul Høgh Andersen
Anette Lundby Hansen
Suppleanter blev:
Preben Glud Holm
Thomas Roos
Ad
6 Valg af revisorer:
Revisor blev:
Kristian Nielsen
Revisor suppleant
blev:
Lene Malmstrøm
Ad
7 Eventuelt:
Åbent Hus til efteråret bliver ikke som hidtil planlagt, da Conny har meldt
afbud, så der er åbent for andre muligheder.
TEMPI er den nye organisation, der kan støtte bl.a. folkemusik mm. og som
afløser den tidligere organisation, ROSA. Der er inviteret til et møde, og
Inge vil deltage på Folkekulturværkstedets vegne.
Itys
og Inge foreslår en revision af hjemmesiden, gerne i form af en lille
arbejdsgruppe.
Jørgen fremhæver bladet som det bedste blad i meget meget lang tid, men
Jørgen savner en række små ”annoncer” om diverse aktiviteter i året, som
f.eks. sommeruger.
Tak for god ro og orden ved
Lene og Merete |