Næstformanden, Thomas, bød velkommen til de få fremmødte.
Ad 1
Valg af dirigent:
Itys
blev valgt som dirigent
Referent var Poul.
Ad 2
Beretning ved bestyrelsen:
Ved
generalforsamlingen i marts 2015 valgte de bestyrelsesmedlemmer, der var på
valg, at genopstille. Der blev igen valgt en fuldtallig bestyrelse med 5
medlemmer og 2 suppleanter, og revisorer. Jørgen From fungerer som
forretningsfører uden bestyrelsespost.
I det
forløbne år har vi holdt i alt 5 bestyrelsesmøder – april, juni, august,
november, januar. Vi har blandt andet arbejdet med pr-materiale – en flyer,
som Inge har gennemarbejdet, og efter bestyrelsens kommentarer er sendt til
lay-out hos Anja. Derudover har det været et travlt år med mange
arrangementer.
Der er
udsendt det årlige blad, som udkommer i slutningen af januar. Bladet
indeholder artikler om folkekulturelle emner. 2016-nummeret har blandt andet
-
Et bidrag fra
Søren Hammerlund, som har skrevet om sin vej ind i balladerne og
folkemusikken – og
-
en længere
artikel om den færøske balladetradition.
Bestyrelsen opfordrer alle
til allerede nu at begynde at skrive artikler til næste års blad.
Artiklerne behøver ikke at handle om ting, der kun foregår i og omkring
Broby Gamle Skole, men kan lige så gerne være artikler om emner og
aktiviteter, der har relation til os.
Kalenderen på hjemmesiden
tilstræbes at holdes løbende opdateret. – Dette sker ved, at arrangører af
nye tiltag kontakter web-master (Poul Høgh Andersen) pr. mail (webmaster@bgsbroby.dk),
telefon eller evt. via Jørgen From.
En stor del af
Folkekulturværkstedets aktiviteter annonceres også på facebook.
Siden sidste generalforsamling har der været afholdt følgende arrangementer:
-
Åbent
Balladeforløb i hhv. Vinstrup og Søborg et par gange i foråret 2015. –
aktuelt holder disse åbne balladeforløb pause.
-
2
Børne-/Ungeballade-weekend’er, hhv. forår og efterår.
-
Sommeruge
med Ballade i Republikken.
-
Sommerdage
med harmonika.
-
Sommeruge
med sang.
-
Jævndøgnsfest
i Fortællehuset
-
Arbejdsfestival
på Broby Gamle Skole.
-
Åbent
Hus med Skurk og Blue Seven.
-
2 Åbent Hus med Harmonika
-
3
Baller for de unge på 60, og et Julebal for de unge på 60
-
2
gange harmonika med spisning
-
Workshop
med færøsk kædedans og efterfølgende bal, i samarbejde med Dansifelagið
Fótatradk og Det Færøske Hus.
-
Dagskursus
i Ballader og Hyrderåb
-
Balladeseminar
i januar.
-
Forskerne
Fortæller med Lene Halskov og Helen Rossil, om traditionssang og
syngemåder
Bestyrelsen takker arbejdsgrupperne for deres engagerede store arbejde med
at arrangere og afholde alle disse arrangementer, som ikke ville kunne
foregå uden en stor indsats fra medlemmerne.
Nu skal arbejdsgrupperne have ordet, for selv at berette om de
arrangementer, de har stået for, samt hvad gruppen ellers har arbejdet med i
året der gik:
Benny gruppen:
Nu er der snart kommet mere indhold på Benny
siderne, og det varer ikke længe, før der bliver givet besked herom.
Jørgen har været i museet i Rebild, hvor han
har fået kopi af en video, der er optaget fra Bennys 70 års fødselsdag.
Svejdal gruppen:
Gruppen må
for nærværende siges ikke at være aktiv, da de involverede personer kun
mødes privat.
Åbent Hus:
Preben har arrangeret et Åbent Hus med
ungdomsgruppen, Skurk, som spillede dejligt og de havde også en lyriker med.
Herefter spillede en Jazz gruppe.
Arrangementerne har hvilet i sig selv takket
være gratis musikere henholdsvis støtte fra kommunen.
Nye tiltag og workshops
Der har været drøftet en række nye tiltag i
bestyrelsen, som dog endnu ikke er blevet udmøntet. Herunder et muligt besøg
af Young Fiddlers fra Fanø.
Harmonikagruppen:
Jørgen
fremlagde harmonikagruppens beretning ved Helga.
Harmonikagruppen har haft et godt år med mange aktiviteter både på skolen og
ude omkring af forskellige grupper, både faste grupper og sammensatte
grupper fra flere hold.
Vi er 48
aktive medlemmer og nye kommer til.
Vi har
afholdt de arrangementer, som vi havde planlagt:
2 ÅbentHus m
gæster, ”Traktørerne” fra Slagelse og Bent Dickelmann.
5 Bal for de
unge på 650
1 Julebal
2 Harmonika
med spisning
1 tre-dages
sommeruge i uge 29
Vi har et
trofast publikum, så der er fuldt hus næsten hver gang.
Vi har ikke
planer om nye tiltag, men plejer dem vi har så godt vi kan.
Alt i alt et
godt år og en stor tak til Jørgen for godt samarbejde i årets løb.
Aktiviteter i Republikken og jævndøgnsfester:
Der var en meget lille – næsten privat –
flok der mødtes, formentlig grundet sen invitation.
Sommeruger:
Balladens Ild ugen blev gennemført med Søren
Hammerlund.
Sanguge:
Sangugen blev genoplivet i forløbne år, og forløb med et struktureret
indhold i form af et ”emne” per dag. Der kom omkring 40 personer og der var
et dejligt og kreativt samvær.
Falsterpiben:
Gruppen fortsætter som hidtil med at tage
rundt på markeder og synge og danse. Gruppen er specielt aktiv omkring
Lolland-Falster lokal miljøet.
Børne/unge-balladegruppen og Åbent
Balladeforløb:
Forårsballaden havde normalt fuldt
deltagerantal med et godt forløb inkl. workshops.
De Åbne Balladeforløb holder nu en pause, da
Kenneth
Efterårsballaden har kørt som tidligere år,
men forberedelsesarbejdet har nu fået mere struktur på, så forberedelserne
er blevet meget nemmere. Mange de af de u nge er nu blevet så gamle, at de
ikke mere er ”unge” og ikke deltager mere.
Balladeseminar:
Anette berettede om et vellykket
balladeseminar.
Hyrderåb og Ballader:
Det blev et meget dejligt arrangement med 12
deltagere på trods af at det blev arrangeret i allersidste øjeblik. Der var
tilmeldt 16, men desværre kom der afbud fra 4 af dem. Dagene blev intensive
og varede ved til 22 om aftenen. Det blev et fantastisk intenst og spændende
seminar. Stramt og professionelt ledet af Elisabeth Groot med humor og
spændende redskaber fra Sejd- traditioner. Det var en meget åben og homogen
gruppe med kursister fra 21 år til 77 år,.
Thomas efterlyser, at arbejdsgrupperne
fremlægger beretning med alle de små kommentarer og historier, så de kan
komme i bladet, og på hjemmesiden.
Kommentarer
til bestyrelsens beretning:
Bestyrelsens
beretning blev godkendt med akklamation.
Ad
3 Regnskab og budget
Regnskabet for
2015 og Budget for 2016 blev godkendt og vedtaget.
Budgettet inkluderer justering af
kontingentbeløbet for par, der justeres fra de nuværende 345 kr til at være
350 kr, hvilket vil gælde kontingentet fra næste år.
Ad 4
Eventuelle forslag
De foreslåede vedtægtsændringer vedr.
revisorer blev vedtaget:
Punkt 5.6) ændres til: Valg af en revisor og
en revisorsuppleant
Punkt 7 ændres til: Regnskabet revideres af
en revisor, valgt blandt medlemmerne.
Ad
5 Valg af bestyrelse
Ikke på valg
var:
Merete Mensink
Kenneth Staben
På valg var:
Kristian Nielsen
Poul Høgh Andersen
Thomas Roos (ønsker ikke genvalg)
Den nye bestyrelse blev:
Merete Mensink
Kenneth Staben
Inge Beck
Poul Høgh Andersen
Anette Lundby Hansen
Suppleanter blev:
Preben Glud Holm
Thomas Roos
Ad
6 Valg af revisorer:
Revisor blev:
Kristian Nielsen
Revisor suppleant:
Lene Malmstrøm
Ad 7
Eventuelt:
Intet herunder.
Tak for god ro og orden ved Jørgen og Thomas. |