Merete bød
velkommen til de få fremmødte.
Ad 1
Valg af dirigent:
Merete blev valgt
som dirigent
Referent var Poul.
Ad 2
Beretning ved bestyrelsen:
Merete fremlagde
bestyrelsens beretning, der dækker perioden fra sidste generalforsamling til
i dag:
Ved
generalforsamlingen i marts 2014 valgte alle, der var på valg, at
genopstille og der blev valgt en fuldtallig bestyrelse med 5 medlemmer og 2
suppleanter. Jørgen From fungerer som forretningsfører uden bestyrelsespost.
I det forløbne år
har vi holdt i alt 4 møder. Der har igen i år været stærkt fokus på
foreningens økonomi, hvor støttemulighederne er blevet færre og
indskrænkede. Der arbejdes med at alle arrangementer skal hvile i sig selv
økonomisk, og arbejdet med ansøgninger er vokset. Op til denne
generalforsamling har bestyrelsen og Jørgen gjort et særligt stykke arbejde
i forhold til at formidle, at medlemskontingent og frivillige gaver er en
vigtig del af vores økonomiske grundlag.
I de senere år
har bestyrelsen valgt, at der kun udsendes ét årligt blad. Bladet udkommer i
slutningen af januar og indeholder artikler om folkekulturelle emner. Stor
opfordring til allerede nu at begynde at skrive artikler til næste års blad
– og det behøver ikke at handle om ting, der foregår i og omkring Broby
Gamle Skole, men kan lige så gerne være artikler om emner og aktiviteter,
der har relation til os. Da bladet kun udkommer én gang årligt, er det
vigtigt at kalenderen på hjemmesiden er opdateret – dette sker ved, at
arrangører af nye tiltag kontakter web-master (Poul Høgh Andersen) pr. mail
(webmaster@bgsbroby.dk), telefon eller evt. via Jørgen From.
Det har været et
travlt år i Folkekulturværkstedet og siden sidste generalforsamling har der
været afholdt følgende arrangementer:
-
2
Børne-Ungeballadeweekend’er, hhv. forår og efterår.
-
Sommeruge
med Ballade i Republikken.
-
Sommerdage
med harmonika.
-
Jævndøgnsfest
i Fortællehuset
-
Åbent
Hus om Benny E. Andersen, præsentation af hjemmesiden
-
Åbent
Hus med Olga Polka, Paxtons samt Helle og Peder
-
2 Åbent
Hus med Harmonika
-
Forskerne
fortæller, en eftermiddag med foredrag/fortælling, sang, spil, aftensmad
og musikalsk samvær.
-
Workshop
og efterfølgende koncert og fest med Cape Breton-musik.
-
5
baller for de unge på 60, og et Julebal for de unge på 60
-
2 gange
harmonika med spisning
-
Balladeseminar
i januar.
-
Musik
fra Quebec og Silkeborg, workshops og bal med spisning.
·
Åbent Hus
i anledning af 70 år i live – 40 år med Helle og Folkekulturen – 30 år med
Broby Gamle Skole.
Bestyrelsen
takker arbejdsgrupperne for det store arbejde med at arrangere og afholde
alle disse arrangementer, som ikke ville kunne foregå uden en stor indsats
fra medlemmerne.
Ikke mindst tak
til Jørgen og Helle, som møder de mange brugere af både Skolen og Privaten
med stor gæstfrihed, og som sørger for, at skolen altid står klar og
rengjort til de mange arrangementer.
En særlig tak til
Harmonikagruppen, som gjorde en stor indsats for at Åbent Hus i anledning af
70 år i live osv. blev en realitet med masser af musik og godt til ganen!
Jeg vil nu give
ordet til arbejdsgrupperne og bede dem om selv at fortælle om de
arrangementer, der har været, samt hvad de ellers har arbejdet med i året
der gik:
Forskere og
andre arrangementer
Inge fortalte om
sit arrangement med Forskerne fortæller og hvordan ideen hertil var opstået.
For Cape Breton dagen kom inspirationen fra Inges datter, som havde været
derovre mange gange, og for at vise hvad der sker ude i verden, hvor der
også findes traditionelle folkemusikmiljøer. For dagen med Québec/dansk var
ideen herudover at møde de unge folkemusikere og det unge publikum. Desværre
er der en udfordring i at få sådanne arrangementer til at løbe rundt
økonomisk, da det generelt gælder, at musikerne skal have musikerforbundets
tarif for at spille uanset antal gæster til arrangementet.
Benny
gruppen:
Benny arbejdet
kulminerede sidste år i marts med lanceringen af den særlige Benny
hjemmeside. Gruppen har aftalt at mødes en gang om året og følge op på løse
ender og nye ting, der dukker op. Der tænkes også på at lave brochure
materiale om Benny siden.
Svejdal
gruppen:
Der har været 3
arbejdsmøder i gruppen. Gruppen er dog endnu ikke nået til at være færdig
med at synge visen om Svejdal og har haft indholdsrige samtaler.
Åbent Hus:
Der har været
Åbent Hus med Paxtons, Olga Polka, samt Helle og Peder.
Harmonikagruppen:
Harmonikagruppen
har haft et godt år med mange aktiviteter ude omkring af forskellige
grupper, både faste grupper og sammensat af forskellige spillemænd m/k fra
flere grupper. Vi er ca 45 medlemmer fordelt på 3 hold og stadig nye kommer
til.
Vi har afholdt
-
2 gange
ÅbentHus med gæster, henholdsvis Sirenerne fra Roskilde og
Førslevspillemændene
-
5 gange
bal for de unge på 60
-
1
julebal
-
2 gange
harmonika med spisning
-
1
3dages sommeruge i uge 29
Vi forventer at i
år at have samme aktivitetsniveau med arrangementer som sidste år.
Vi vil prøve at
samle penge til at få lavet en CD med vores balmusik, for det er der flere,
der efterspørger.
Der er nu begyndt
at komme andre instrumenter med blandt harmonikaerne. Elisabeth med violin
og nu også en person med blæseinstrument.
Næste harmonika
med spisning er allerede nu fuldt udsolgt med 75 deltagere.
Der mangler plads
til de mange medlemmer og gæster.
Alt i alt et godt
år og en stor tak til Jørgen for alt hjælp i året, der er gået.
Aktiviteter
i Republikken og jævndøgnsfester:
Itys og Per er nu
ved at trække sig tilbage og lade de yngre bestemme selv. Sidste jævndøgn
fungerede fantastisk, hvor der var mange, som bidrog med initiativer.
En sommeruge var
henlagt til republikken sidste sommer. Ugen handlede om de fire elementer,
og ugen var mindre struktureret end tidligere, men udviklede sig meget
spændende.
Falsterpiben:
Falsterpiben er
en gruppe, der tager udgangspunkt i middelalderen og tager ud i landet på
markeder, Valbyparken, Engestofte gods på Lolland, Nysted på Falster,
Nyborg, Birgit voldene på Falster, Humlebæk historisk marked i Nordsjælland.
Børne/unge-balladegruppen
og Åbent Balladeforløb:
Børneballaderne
foregår en gang om foråret og en gang om efteråret og der er altid en god
stemning. Generelt er der flere deltagere om efteråret end om foråret.
Således var der fuldt hus til dette års efterårsballade, og vi kunne lige
præcis have alle med, så vi ikke var nødt til at afvise nogen. Hvis det
sker, at der er flere tilmeldte end der er plads til, så har medlemmer
første ret til at komme med.
Åbent
balladeforløb kører nu på 14 år, hos Dorte og Kenneth i Vinstrup. For at
tilgodese de, der bor i København og som gerne vil deltage, har vi prøvet
denne sæson at afholde det på skift i Vinstrup og hos Lone og Kristian i
Søborg.
Det er ind til nu
gået fint, Vi har været fra 4 til 9 personer, og i Søborg er der dukket
nogle personer op, som ikke før har været til sangaften.
Balladeseminar/-træf:
Balladetræf 2015
blev gennemført med i alt ca. 55 deltagere inklusive igangsætterne Leif,
Stefan og Ole, og det havde i år en ny form.
Der blev
fokuseret på Leifs arbejde med balladerne, og alt foregik i plenum, hvilket
skabte en fantastisk energi i den tilstedeværende meget store gruppe.
Økonomisk hvilede
træffet i sig selv, takket være bidrag fra ROSA og Ringen samt en realistisk
deltagerbetaling. Det samlede regnskab balancerede på omkring 42.000!
Der blev valgt en
arbejdsgruppe i forhold til Balladetræf 2016, der som sædvanlig foregår den
sidste weekend i januar. Tovholder for denne gruppe er Anette Lundby.
Blad og
hjemmeside:
Bladet udkommer
en gang om året, og derfor arbejdes med at få indholdet gjort så fyldigt og
dækkende som muligt. Meget af indholdet er ikke nyhedsaktuelt og kan derfor
skrives i løbet af året. Indlæg modtages meget gerne.
Hjemmesiden
opdateres med input fra arbejdsgrupperne og fra arrangører, og det er derfor
vigtigt at webmaster informeres, for at materialet kommer ud via
hjemmesiden.
Kommentarer
til formandens beretning:
Formandens
beretning blev godkendt med akklamation.
Ad
3 Regnskab og budget
Regnskabet for
2014 og Budget for 2015 blev godkendt og vedtaget
Ad 4
Eventuelle forslag
Der er stillet
forslag fra bestyrelsen om kontingentforhøjelse på 15% for enkeltmedlemmer
og for par medlemskaber. Forhøjelsen vil i givet fald få virkning for
kontingentet fra 2016. Dvs. ingen ændring for indeværende år.
Sidste
kontingentforhøjelse blev vedtaget for 10 år siden - på generalforsamlingen
i 2005.
Forslaget blev
vedtaget.
Ad
5 Valg af bestyrelse
Ikke på valg
var:
Kristian Nielsen
Poul
Høgh Andersen
Thomas Roos
På valg var:
Merete Mensink
Kenneth Staben
Den nye
bestyrelse blev:
Merete Mensink
Kenneth Staben
Thomas Roos
Poul Høgh
Andersen
Kristian Nielsen
Suppleanter
blev:
Preben Glud Holm
Inge Beck
Ad
6 Valg af revisorer:
Revisorer
blev:
Lone Severinsen
Lene Malmstrøm
Ad 7
Eventuelt:
Intet herunder.
Tak for god ro og orden ved Jørgen og Merete. |